Koncerty edukacyjne

Od ponad dwudziestu lat prowadzę działalność koncertową w szkołach podstawowych i średnich, domach kultury i innych instytucjach kultury. Są to koncerty w aulach i salach gimnastycznych szkół, miejscach cieszących się okropną akustyką muzyczną. Utrzymanie w napięciu czterystu popisujących się przed sobą uczniów wymaga niemałego wysiłku, o tyle mniejszego, o ile lepiej przygotowany jest koncert. Dlatego przygotowanie programu zajmuje mi często tydzień. Mam także świadomość pewnej misji: w dzieciństwie uczestniczyłem w objazdowych koncertach Filharmonii Wałbrzyskiej, które pamiętam do dziś.  Z tego miejsca wypada mi podziękować panu Aleksandrowi Siwkowi, który przejął trud organizacyjny koncertów, a także dyrektorom szkół, którzy widzą potrzebę tej formy edukacji muzycznej, często komplikującej pracę szkoły oraz nauczycielom wychowania fizycznego,  dla których koncerty to często nieplanowane zajęcia na korytarzach.

W czasie tej długoletniej działalności powstało wiele zróżnicowanych programów, które należało zmieniać nie rzadziej niż co dwa miesiące. Zasada koncertów pozostaje niezmienna. Prezentacja instrumentów i historii stylów  muzycznych, wraz z wielką liczbą zagadek i informacji, związanych ze stylem, regionem albo muzykami. W każdym programie prezentuje się także zaproszony muzyk – instrumentalista, wokalista lub para taneczna. W dotychczasowej historii koncertów edukacyjnych wzięło w nich udział całkiem sporo muzyków regionu, a wśród nich wokaliści: Krzysztof Dyttus, Eliza Łochowska, Jaonna Nycz, Monika Szmalc, Grzegorz Janus – gitara, Bogusław Tomczak – skrzypce, Krzysztof Misiak – gitara, Ryszard Charzyński – bass, Mateusz Sztomberski – instrumenty elektroniczne, Stanisław Psarski – instrumenty klawiszowe, Andrzej Sumliński – waltornia, Dariusz Pączkowski – perkusja, Tomasz Kacprzak – puzon, Zbysław Bronakowski – skrzypce, Monika Feliciak – saksofony i wielu innych.

Występowali w programach poświęconych:
– muzyce klasycznej,
– muzyce elektronicznej,
– muzyce filmowej,
– muzyce komputerowej,
– muzyce latynoamerykańskiej,
– muzyce arabskiej,
– muzyce rap i hip hop,
– instrumentom ludowym,
– instrumentom strunowym,
– instrumentom dętym drewnianym,
– instrumentom dętym blaszanym,
– historii gitary,
– historii marsza,
– historii muzyki jazzowej,
– pieśniom klasycznym,
– tańcom ludowym,
– i wiele innych.

Ważnym elementem każdego koncertu jest zabawa muzyczna, zwłaszcza w młodszych grupach, niezbędna do chętnego uczestnictwa w programie. Zabawa polegająca na współuczestniczeniu w imprezie: rozwiązywaniu zagadek, śpiewaniu, tańczeniu, zabawach ruchowych.
.
.
.
.
Po 20, 30 latach od tych występów spotykam ludzi z tych koncertów. Wspominają ciepło i cytują utwory, które grałem. Dzięki za to.